Ontmoet Mark

Benieuwd wat collega's doen bij MGD? Maar ook vooral hoe ze het zelf vinden? Mark: “Qua werk is alles volop in ontwikkeling, met forse uitdagingen, maar wel met mensen die écht willen.”

Stel jezelf eens voor...

Naam: Mark van de Rijdt  
Functie: coördinator Ruimtelijke Ontwikkeling  
Carrière bij MGD: begonnen in februari 2022 als projectleider via een extern adviesbureau. Sinds september 2022 in dienst bij MGD als coördinator van het team Ruimtelijke Ontwikkeling.

Wat doe je als coördinator Ruimtelijke Ontwikkeling?

“Ik verdeel en prioriteer de werkzaamheden binnen het team. Het team houdt zich vooral bezig met beleidsontwikkeling en projecten in de fysieke leefomgeving, zoals woningbouw. Ik bewaak de voortgang en kwaliteit van de projecten. Vaak ben ik de vraagbaak voor het team. Tijdens mijn werkdagen ben ik veel op kantoor, wat mij inzicht geeft in wat er in het team gebeurt. 

Ik heb veel overleg met projectleiders, adviseurs, beleidsmakers, wethouders en ontwikkelende partijen, zoals woningbouwcorporaties en marktpartijen. Daarnaast bestaat mijn werk veel uit organiseren. Het team telt op dit moment ongeveer 50 personen. Dit zijn met name mensen die in dienst zijn van MGD, maar ook externe adviseurs en projectleiders. Mijn taak is werkafbakening en prioritering: wat doen we wel en wat niet? Dit in afstemming met de verantwoordelijke wethouders.”

Wat vind je het leukste in je werk?

“Ik ben voorzitter van de zogenaamde intaketafel. Hier behandelen we nieuwe ruimtelijke plannen, die we met een team van collega’s beoordelen op wenselijkheid. Is dit passend binnen het beleid? Tijdens zo’n sessie houd ik me bezig met de dromen van mensen en organisaties. Dat vind ik geweldig. Het geeft me inzicht in werkprocessen en kwaliteit, wat belangrijk is voor goede communicatie en de juiste werkverdeling.”

Waar kijk je met trots op terug?

“Als projectleider werkte ik eerst zeven maanden voor MGD vanuit een externe organisatie. Daarna ben ik als coördinator gestart. Dit was een flinke stap in een bekende wereld, maar in een totaal nieuwe functie. Ik moest deze rol duidelijk afbakenen en helder maken voor het team. We hebben samengewerkt aan de werkprocessen om beter en leuker te werken. We hebben vooral gebouwd aan structuren in het team: wanneer doe je wat?

Daarnaast hebben we een doorstart gemaakt om beter en vollediger samen te werken. In de afgelopen 1,5 jaar is hier hard aan gewerkt. Dankzij ieders inzet staat er nu een sterk, vakbekwaam team met passie voor het vak. Daaraan bijdragen maakt me trots.”

Verbinden of vernieuwen?

“Voor mij draait het om verbinden. Uiteindelijk ben je zelf niets zonder anderen. Dat moet je je als gemeente ook realiseren. Je kunt niets alleen, je hebt mensen met dromen nodig. Het verbinden vind ik interessant; je doet wat je belooft en bent altijd eerlijk. Met de juiste structuren zetten we iedereen in voor zo goed mogelijke resultaten.”

Waarom MijnGemeenteDichtbij?

“Ik was nieuwsgierig naar het werken voor de overheid, naar een andere rol in een bekende wereld. Qua werk is alles volop in ontwikkeling, met forse uitdagingen, maar met mensen die écht willen. Daar begint het voor mij: samenwerken met mensen die vooruit willen. Eerder werkte ik voor meerdere opdrachtgevers, nu  focus ik me op één (groot) team. Dat is fantastisch. 

Daarnaast was ik deelnemer aan het Talent Ontwikkel Programma (TOP). Dat hielp mij om mijn rol goed af te bakenen. Het is een geweldige start voor mij in een nieuwe rol. De begeleiding vanuit dit programma is enorm waardevol en heeft mij al veel inzichten gegeven.”  

Meer weten?